fredag 20 augusti 2010

Inga nya multar

Var en sväng och letade Multe i Onsdala igår. Såg inte en enda.

Jag åkte därför imorse till mer "säkra" hamnar i Göteborgsområdet. Inte en enda Multe såg jag där heller. Däremot mäskade jag upp ett par platser där fisken annars brukar stå. En duktig dansk multefiskare brukar göra precis så, ha vissa platser som han alltid mäskar på. Han plockar riktigt mycket fisk genom det. Dels så är det såklart enklare att hitta fisken så och dessutom så verkar det som att de blir mer vana brödätare. Som de flesta vet så tar det ofta sin lilla stund att få dom att börja äta. Genom att göra såhär kan man korta ner den tiden.

Precis innan jag begav mig hem vid 12-tiden såg jag ett stim med mindre fiskar som började äta på en av mäskplatserna. Jag trodde att det vara babymultar och försökte fånga en. Det högg dirket. Upp kom en Mört! Ganska oväntat.

Eftersom det inte ser ut att bli något vidare havsfiskeväder i helgen fiskar jag nog Multe istället. Hoppas det går bättre än de senaste två dagarna....

Anders

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar