torsdag 21 juli 2011

Skam den som ger sig





Idag satt den. I första hamnen för dagen såg vi direkt ett par multar, och de var stora. Med in idag hade jag Mattias Jonsson från Åsa. Vi började mäska, både på ytan och på botten. Fisken visade snabbt intresse för brödet och ganska snart såg vi en stor fisk som tog en liten brödsmula. Snart börjar samma fisk, som i sällskap med en lika stor och en något mindre (ca 3 kg) bli väldigt intresserad av brödbiten på min krok, den håller sig nära den och gör ett par mindre utfall. Snart försvinner brödbiten i munnen på den och jag svarar med mothugg, men missar fisken. Jag är livrädd att det ska skrämma bort den, men den står kvar och mumsar i sig brödresterna från kroken. Snabbt på med nytt agn och ned igen, snart är den där och nosar igen och efter ett tag försvinner bröder i munnen på den ännu en gång. Mothugg direkt och fisken sitter där. Det blir en lång men lugn kamp som varar under flera minuter. Fisken rusar inget men trycker länge under bryggan och vi har svårt att få den i håven. Till slut lyckas det i alla fall. Upp i vågen och vi ser att det ev kan röra sig om ett nytt svensk rekord. Vid kontrollvägning på krönt våg visar det sig fattas ca 150 g dit dock. Inget svenskt rekord alltså, men en riktig drömfisk ändå. Multen är dessutom en av mina absoluta favoritarter så extra kul att plocka en så stor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar