fredag 18 oktober 2013

Läsvärt om Jannes storspätta

Jag tänkte delge några rader om Jannes storspättafångst. Den ursprungliga uppdateringen var ganska kort, fört kort för en så fin fisk. Dessutom var bilderna ingen höjdare.

Efter att ha testat runt på ett antal platser efter olika arter med magert resultat beslutade vi gemensamt att prova efter stor spätta i ett helt annat område. Väl på plats var det bra go i fisket och både jag och Nicander fick flera fina spättor och hade mycket hugg. Efter andra långdrivan då Janne fortfarande inte kommit in i fisket började vi reflektera över orsaken. Jag höll båten samtidigt som jag fiskade och såg ofta Jannes tackel på ekolodet. Baserat på det sa vi att det kanske var bättre om han fick ut tacklet från båten några meter, så att stötarna i botten inte blev så hårda.

När tredje kastet är gjort lyfter Janne försiktigt i spöt - och det är fisk på. Ändå sänker han det försiktigt igen. När det äntligen är en fisk på g vill han verkligen ge den tid. Efter några sekunder lyfter han återigen försiktigt och när han känner tyngden igen krokar han riktigt. Tyngden från fisken böjer Solid Carbon-spöt i en djup båge och det ser extremt tungt ut. Direkt inser vi att det rör sig om stor fisk och gör oss redo med håven. Efter en lugn fight, utan rusningar, om än väldigt tung ser vi en stor fisk närma sig i det klara vattnet. När första läget ges håvar vi den och lyfter snabbt in den i båten. Vi ser alla att det rör sig om en riktigt fin fisk. Lyckan är total. Jag tror till och med att jag bankar Janne i ryggen och säger typ "Nu gillar jag dig jävligt mycket!!".

Fisken är som ofta i det området kort och tjock och jag gissar på ca 1,7-1,8 kg. När vi hänger upp den i 2-kilosvågen och den bottnas når glädjen en än högre dimension. Fram med 5-kilosvågen och väl upphängd stannar vikten på strax under 2,1 kg, vilket vi avrundar ner till 2,050 kg.

Efter foton släpps fisken, som sig bör, tillbaka. När vi återupptar fisket hugger det snart hos Janne igen. Denna gång närmar sig en riktig fin skrubba. Tyvärr släpper den ca 30 cm från håven. Det var synd, den var stor.

Det känns otroligt bra att få vara delaktiga i den här fångsten. Och det var helt rätt man som tog den. Extra roligt var att mästerfotografen, Nicander var med och kunde föreviga allt på bästa sätt.

Fiske är verkligen en hobby där åldern inte spelar någon roll. Vid fångsten var vi tre generationer havsfiskare i samma båt som var lika glada över en fångad fisk. Det är verkligen fiskeglädje när det är som bäst. Delad glädje är dubbel glädje, osv ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar