måndag 2 maj 2011

Helgens fiske

Lördagens plan var att fiska på vrak för att sedan åka och "hämta" ett kungsfiskreg till Lilla My-Anders. På de inre vraken fanns inte en fisk, men när vi kommit ut en bit blev det fisk för oss båda i princip varje drift. Jag inledde med en fisk kring 2 kg. Drivan efter hugger en fisk som jag under fighten uppskattar till ungefär samma vikt. När fisken kommer i ytan ser jag att den är betydligt mycket större. En försiktig gissning runt 3-4 kg kanske över 4 med riktig tur. Blir därför väldigt förvånad när vikten slutar på hela 5,1 kg. Grym fisk och helgen är redan räddad!

Drivan efter hugger en ny bleka som kämpar rätt bra i början. Rätt okej tyngd hela vägen upp gör att jag börjar fundera på om det kan vara en stor till. När den kommer i ytan ser den ut att vara i samma storlek som den förra. Jag kan knappt tro mina ögon när vågan visar över 6 kg.. 6,25 blir slutgiltiga vikten, och en av de största registrerade blekorna de senaste 20 åren i svenskt vatten.

Vi ligger kvar för att Lilla My också ska få en reggare. Tyvärr dör fisket av snart och storleken blir mycket sämre. Lilla My får en runt 3,5 kg som största, sedan åker vi vidare för att säkra ett kungsfiskreg för honom. Det blev dessvärre en flopp. Tre väldigt små kungsfiskar är allt vi lyckas fånga. Vi testar ett annat vrak i närheten för att se om han kan få någon stor bleka där. Jag metar med räka under tiden. Tyvärr hugger ingen bleka på Lilla Mys jiggar, däremot får jag två stycken på räkagn. 3,5 kg väger den största. Dessutom får jag en fin glysa på 250 g.

Vi ringer och pratar med Leif Krause som fiskar med Benny. Det visar sig att blekafisket är helt grymt igen. De har fått flera över 4 kg, där Krause är värst, 5 blekor över 4 kg plockar han ensam. Dock ligger det nu 5 båtar och trängs över det lilla vraket. Vi är inte sugna på att bli nr 6 i skaran, så vi väljer att åka ned mot Måseskär för att fiska blågylta. Det är tyvärr stendött även där..

Med facit i hand borde vi satsat på blekafiske hela dagen, men hur lätt var det att veta att det inte fanns några kungsfiskar där de alltid finns.?

På kvällen blir det fest på Pettersons, lika trevligt som alltid.
Förfest i vårt 140x200x100 cm tält. Lite väl litet, men vi sov gott i alla fall


Bakfyllegraden är rätt hög dagen efter, så vi kommer inte ut på havet fören ganska sent. Vi satsar efter knot, fjärsing och blågylta. En del mindre knotar och vitlingar får vi, men det verkar vara väl tidigt för fjärsing och blågylta ännu. Det blåser rätt bra, så vi bestämmer oss för att åka hemåt ganska tidigt. Med en ganska lång bilfärd framför sig känns det bra att åka i god tid. I bilen hem får vi veta att det fångast en ännu större bleka kring 7 kg, mäktigt! Orsaken till det grymma blekafisket gissar jag beror på den kalla vintern som gjort att yrkesfiskebåtarna inte kommit ut på fiske. De brukar annars fånga väldigt stora blekor under vintern, så det skulle kunna vara dessa som är kvar.

Tyvärr inget reg till Lilla My-Anders denna gång, men förhoppningsvis gav det blodad tand så vi får se honom på nordliga breddgrader lite oftare.

Nu ska jag ner till vattnet och fiska hornädda.

Anders

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar