söndag 28 augusti 2011

7 dagars multefiske

Efter att ha fiskat efter multe i sex dagar landade jag äntligen en dag sju. Jag var nära att gå in i väggen ett tag när ingenting stämde. I slutet av dagen sitter jag och smular i flytande bröd. Plötsigt börjar hela ytan röra sig av megavirvlar och multarna, som under hela dagen totalignorerat allt jag erbjudit dom fullkomligt frossar i sig av ytbrödet. Efter ett par missade fiskar storlek xxl ( har aldrig sett så många 4kg+fiskar som denna dag) hugger äntligen en som får i sig agnet riktigt. Den kämpar inget vidare utan kör istället fram och tillbaka i sidled, vilket gör att den går fast flera gånger. Till slut ligger den i håven och jag ser att det förmodligen är den absolut minsta av alla fiskar jag sett den dagen. Otur i turen så att säga, men ändå gött att den satt där. Snabb vägning och sedan tillbaka till sina kompisar, som efter fångsten inte var ett dugg intresserade av mitt flytbröd längre.

Tyvärr var det förmodligen sista passet i år på den platsen, imorgon börjar skolan igen så jag är tillbaka i Helsingborg. Jag kommer förmodligen köra några multepass till här nere, dock går inte snittstorleken på fisken att jämföra med göteborgsmultarna. I förrgår såg jag totalt kanske 10-15 multar, utan att överdriva skulle jag gissa på att ca 9 av dessa bör ha legat på över 4 kg i vikt. Jag såg dessutom minst en riktigt stor, 5kg+( det kan ju varit samma fisk som kom flera gånger).

Igår la jag och Blomman i Naviabåten i Torslanda lagun. Blomman skulle visa ett ställe där han tidigare i sommar hade sett två multar. När vi kommer dit är hela viken full av plogar, virvlar, stora multefenor ovanför ytan, samt hela ryggar av stora fiskar. Känns som ett lovande ställe inför nästa år!

Anders

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar