söndag 5 september 2010

Vandiafiske

Aar fiskat med vandia under helgen. Inget överdrivet bra fiske, men har har fått ganska bra koll på var man ska fiska och var man inte ska fiska.

Många av de vanliga ställena har varit i princip fisktomma. Igår var det torskfiske på förmiddagen och mete på eftermiddagen. Jag metade även förmiddagen och lyckades få en liten Lerskädda runt 150 g. Liten, men alltid roligt när man får arten.

Eftermiddagen blev en seg historia med en finsk fiskeklubb där snittåldern låg runt 55-60 år. Ni kan ju gissa hur kul det var. Inga vettiga fiskar kom upp heller.

Idag var det arttävlan med ett gäng från Malmö. Segt fiske idag också. Vi testade efter var, kolja, spätta utan att egentligen få något av värde. Däremot fick vi 6 simpor på ett ställe och på ett annat ställe fångades en Berggylta på 820 g samt ett helt gäng Skärsnultror. Jag fick själv 3 skärisar under väldigt kort tid. Hyfsat hett inför tävlingen =)

På väg in diskuterade jag och specimenmetaren Sten-Sture multefiske. Jag gav lite stalltips om var man kan hitta dom i Helsingborg. Några timmar senare ringer telefonen. En glad Sten-Sture tacklar för hjälpen, han har precis fångat en Multe på 2,75 kg. Han var i några fiskar till efter det också. Ska försöka ta mig tid mellan tentor och föreläsningar och kolla multeplacen i veckan.

Bjällquist hade fiskat Kolja under dagen. Många fångade med 11 över 1 kg. Största låg på fina 1,7 kg.

Koljan blir nog inget problem inför tävlingen i alla fall. Alla andra arter däremot....... Kan blir en väldigt annorlunda tävling i år känns det som.

Anders

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar