tisdag 12 juni 2012

Väldigt mycket fisk idag

Fisken var på plats redan när jag kom till hamnen. Efter blott några minuter åt de friskt av ytbrödet och det var bra storlek på många av fiskarna. Till och med äppelskrutten och bitar av äpple som jag slängt ut attackerade de flera gånger (frågan är om det berodde på att de likande bröd, eller att de faktiskt gillar äpple?). Jag fiskade med två spön, ett passivt med bröd på pop up och ett i handen. Det högg på båda flera gånger innan det lugnade ned sig något. Plötsligt löper linan ut från det passiva spöt och en grov multe har krokat sig själv. När jag lyfter spöt för att börja drilla går fluo-tafsen av, utan något motstånd att tala om. Sånt får inte hända.. Efter det försvinner de huggvilliga fiskarna och kvar är bara enstaka som äter på stenarna och är totalt ontresserade av bröd. Jag har faktiskt haft problem med just den fluolinan tidigare och tänker därför köra annan framöver. Tappade ett par fiskar av samma orsak förra året. Extra störande är att fisken såg fin ut. Trilene 0,27 mm Flourcarbon är inget vidare till multefiske. 0,24 mm av samma märke har jag dock aldrig haft några problem med, förutom att den är lite för tunn för min smak. Är det någon som med framgång använt vanlig nylon vid multefiske?

Jag fiskar imorgon förmiddag också. Vid tolv ska det börja regna, så blir bara en halvdag.

Anders

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Skoj att läsa att multen är inne! Blir ett första pass till helgen för min del.

    Jag kör med Guide-line 0.21mm fluorcarbon. Har endast tappat en fisk under alla år och där var det helt mitt fel. Spöt pekade direkt mot multen och när linan började spännas upp så låste jag spolen och fläskade till med ett rejält mothugg av ren reflex. Att linan gick av direkt var ju inte så konstigt...

    Viktigt vid multefiske är en rulle med riktigt bra broms. Jag kör med Shimano Twinpower. Billigare rullar har sämre bromsar som inte är jämna (hugger) vilket kan orsaka linbrott.

    Har skaffat en ny systemkamera som man kan filma med så när multen är sådär trög som den kan vara ibland så kommer jag nu filma lite istället. Skall bli skoj!

    Fortsatt skitfiske önskar Fiskeberra

    SvaraRadera
  2. Hej Berra, Problemet för mig har varit att linan går av utan att det är någon direkt press på den. Kanske kan det bero på blyhaglen jag har på linan. Har knutit om alla tackel nu i kväll och satt ett glidande lekande på liknan som jag ställer in med två gummistopp. På lekandet har jag en kort taft som jag sätter tyngden på. Är övertygad om att det kommer fungera bättre. Dessutom annan lina nu. Fladens fluorcarbon i 0,26 och 0,31 mm. Den grövre av dom kanske är för grov, men tänker ändå testa. Platserna jag fiskar på har en tendens att slita lite mer på linan. Vassa stenar och annan skit.

    Gott med mer filmer. Dina multefilmer är god medicin under vinterhalvåret!

    Anders

    SvaraRadera
  3. Jag kör oftast med ren nylon och har inte märkt att fisken skyggat för linan. För många år sen testade vi t om 0,70 nylon och multen högg trots det. Har även testat ren flätlina ända ner till kroken och fått multe på det. Jag tycker inte det är där problemet ligger med multe, problemet är att få dom att börja äta över huvud taget.

    Gräskarp däremot var sjukt tackelskygg i jämförelse trots flourocarbon..

    SvaraRadera