tisdag 24 juni 2014

Senaste från longlinebåten- bluefin

Stor hundrakilos tonfisk. Kass bild dock.

Har varit dåligt med uppdateringar. I hålan där båten ligger är det begränsat med internet.

Jag har varit på lite semester under några veckor. Drog norrut till värmen i Cairns. Hade det grymt kul. Massa fest och häftiga upplevelser. Bl.a. Riverrafting i regnskogen och fallskärmshoppning.

Nu är jag tillbaka igen och fiskar blåfenad tonfisk och stor svärdfisk. De senaste tripperna har gått bra för att vara så tidigt. Ett par blåfenade över 100 kg, stora svärdfiskar och bra med gulfenade och big eye med. Extremt mycket albacore med. Dessa handdrillar vi i ca 3 knop och lyfter in för hand. Det är så jobbigt. Framför allt när vi får ca 200 st per lina och de väger mellan 5-15 kg.

Jag blev tyvärr ganska rejält skadad sista trippen. I samband med att jag gaffade en 50 kgs tonfisk vred sig mitt ben och min knäskål hoppade ur led. Jag föll ihop och vrålade av smärta. Det är det absolut mest smärtsamma jag varit med om. Knäskålen satt ca 5-10 cm från där den ska vara. Jag har varit med om det innan så lyckades trycka tillbaka den. Dock skadade det muskler och vävnad runt knät så jag har rejält ont och haltar. Jag sköt ändå 600 krokar dagen efter och stod vid min box som vanligt. Gaffa gick tyvärr inte att göra mer, så jag fick drilla istället (vilket är skittråkigt). Jag är inte helt säker på om jag kan fortsätta jobbet efter detta. Jag ska försöka och se hur nästa trip går. Det är extremt bra pengar jag tjänar, så jag hoppas verkligen att det fungerar.

Anders

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar