söndag 29 juni 2014

Action on the gaff

På bilden, sekunden innan jag sätter gaffen i en 40 kgs yellowfin

När jag ändå är igång och beskriver lite om arbetet... Här är ordinarie uppställning när det är fisk på gång. Cory fightar fisken (trots blott åtta fingrar...), Zane på höger sida och jag på vänster. Det är alltid en härlig hets när fisken närmar sig. Så fort läge ges hugger någon av oss fisken. Nu är vi så väldrillade tillsammans att det sällan tar mer än en sekund innan gaff nr två säkrar fisken totalt. Så bra jag är med gaffen nu har jag aldrig varit - stensäker. Vandia-Thomas hade varit stolt ;).

Är det en större fisk, över 70 kg, hjälper Cory till med en extra handgaff. När fisken kommer upp i båten drar vi den raka vägen till aktern. Där blodar vi av och rensar den direkt. Att rensa tonfisk är lite av en konst. Det ska vara snyggt och det ska gå snabbt. De bäst drillade slutför en fisk på mindre än två min. Då ska den blödas, avlivas (det finns en ljus bit på huvudet som vi skär upp. Därunder blottas ryggraden som vi för in en 1 meter lång och 3 mm tjock stålweire i. Efter det är den stendöd), rensas så att fisken är intakt men tömd på inälvor och gälar, och slutligen läggas i en tunabag med en snara om stjärten. Jag är inte en av de mer drillade, men gör det rätt skapligt numera.

1 kommentar: