lördag 5 juli 2014

Rapport från trip i hårt väder

Jag kom tillbaka efter senaste trippen igår. Vi gjorde bara ett skjut på grund av vädret, mitt värsta hittills. Blåste mycket och svallvågor höga som berg efter en veckas stormvindar. Fisket gick skapligt men inget superresultat. Vi fick ca 15 bluefin i bra storlek, största på ca 105 kg, 4 yellowfin och två stora svärdfiskar där största vägde ca 120 kg rensad utan inälvor och huvud. Svärdfiskarna har blivit lite av en favorit på senare tid. Ganska häftiga fiskar som kämpar rätt likt en hälleflundra. De tvärhåller riktigt hårt varvat med ostoppbara rusningar. De är dessutom enkla att gaffa och ger alltid bra betalt oavsett om fisken är levande eller död när den kommer upp. Mitt knä är fortfarande halvtrasigt, men bättre än tidigare. Jag kan arbeta men inte som jag vill. Efter nästa trip kommer vi utgå ifrån Sydney. Det kommer höja levnadsstandarden och livsglädjen rejält. Bermagui är vackert och det finns mängder med fisk och liv överallt - men det är den tråkigaste håla jag någonsin upplevt.

På bilderna ser ni hur lossningen fungerar. Fiskarna lyfts med en kran med en våg. Vikten skrivs ned i samband med en nummertag. Nummertaggen är dels för att visa på kvalitén men även för att köparna ska kunna spåra fisken samt för forsknings skull. Fisken lyfts sedan upp på kajen och läggs i stora glasfiberbackar, isas och körs sedan raka vägen till Sydney Fishmarket där de säljs på aktion och sedan flygfraktas till Japan för att serveras på lyxkrogar.

Man kan helt klart ifrågasätta hur etiskt det verkligen är att fiska efter en hotad art för att sedan flyga (vilket är det mest utsläppsgenererande transportmedlet) fisken lång väg för att hålla liv i lyxiga japanska traditioner. Så länge kvoterna finns kommer fisket fortsätta dock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar