måndag 12 april 2010

Gårdagens fiske

Vi började projekt 10-gradarn redan under lördagkvällen. Jag och Blomman hämtade upp Christian Bergquist runt klockan 19. Därefter åkte vi upp till båthallen och servade motorn. Det visade sig vara ganska svårt och tog en del tid. Runt 22-tiden åkte vi norrut mot Hunnebostrand. Natten tillbringade Blomman och Christian tillsammans i fiskevolvon, medan jag själv sov i båten. Det fungerade faktiskt riktigt bra trots att det var minusgrader. Vi sov som små barn.

04.15 ringde klockan på söndagmorgonen. Efter att snabbt ha stuvat ned allting i båten begav vi oss ut. 44 nm till 10-gradarn. Den relativt friska vinden som lovades såg man inte mycket av. Enbart en del gammal sjö som gick lätt att köra i. Vi låg i mellan 20-24 knop hela vägen.

Väl framme började vi driftfiska över en topp på 260 m, som sedan stupade ned mot ca 350 m. Snabbt får jag och Christian varsin mindre Lubb, ca 5 kg. Inte särskilt kul. Vi fortsätter utför men inget mer hugger. Däremot fastnar vi flera gånger i gamla linor. Väldigt jobbigt. Sammanlagt under dagen fick vi säkert upp runt 1 km lina.

Efter lunch försvinner vinden och strömmen helt så våra ankringsplaner grusas. Vi bestämmer oss för att fortsätta det ogivande driftfisket istället. Vi får några Lubbar till, största runt 7-8 kg. Dessutom får jag ett reg på Blåkäxa. 0,525 kg väger den lille. Jag hade i och för sig arten sen innan men ändå kul med en reg-fisk.

Strax efter klockan 16 börjar vi fiska djupare, 350-410 m. Där får vi snabbt en Långa. Inte stor, ca 6 kg, men arten är i alla fall rätt. Även nästa driva får vi en Långa, denna gången lite mindre, och Blomman får en fin Blåkäxa på 0,690 kg. Fin fisk. Sista drivan tappar jag en fisk som känns lite bättre. Även Christian är i en fisk som han missar. Synd att tiden rann iväg. Hade man kunnat ligga där längre är jag nästan säker på att vi hade fått något bra.

Trots det usla fisket var vädret riktigt fint. Helt bleke efter klockan 12 och solen sken hela dagen. Christians närvaro höjde helt klart också stämningen. När både jag och Blomman var nära att deppa ihop av det tråkiga fisket höll han humöret uppe. Skönt snack och skratt hela dagen. Det kan behövas när fisket suger.

Blommans hemgjorda fisksoppa gick inte av för hackor den heller.

Här kommer lite bilder från dagen,

Blomman med Blåkäxa på 0,690 kg. Det var hans största fisk på hela dagen...

Dagens gästfiskare, Christian Bergquist, Mr Gold fajtar fisk.

Här blir det Vitrockfiske till sommaren. Såg riktigt fint ut.

Superagnet för dagen, Besa! Funkade riktigt bra faktiskt.

Anders

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar