måndag 5 juli 2010

Bättre fiske

Vinden har vänt här uppe. Från nordostlig till mer sydlig. Fisket blev genast bättre. Direkt när vi kom ut igår var fisket igång. Första kördrivan fick vi dubbelhugg. En på ca 15 + en mindre. Drivan efter landade Blomman ytterligare en. Denna gång vägde fisken ca 20 kg.
Det gick ett par minuter utan att något hände. Då får jag ett fint hugg som jag sedan fajtar i någon minut innan den bara släpper. Kroken har helt enkelt lossnat. Grymt störande.

I drivan efter har Blomman ett försiktigt hugg. Han släpper ner till botten och fisken hugger igen. Fisken drar bra med lina och vi förväntar oss en 20+. därför blir vi väldigt förvånade när fisken blott väger ca 12 kg. Stark fisk och roligt fajt iaf.

Nu dör fisket och vi börjar känna igen oss från tidigare dagar. Vi ligger i 9 timmar utan ett hugg.

Plötsligt, utan förvarning krokar blomman en fisk. Spöt böjs enormt mycket och det liksom bara gungar i spöt. Under ca 20-30 sek kan han inte rubba fisken. Vi inser att den förmodligen är riktigt stor. Precis när jag börjar fixa med snaran för c/r-landning lossnar den stora fisken från kroken....... Där missade vi en förmodad 50+fisk.

Vi gör en ny driva. På precis samma ställe som vi fått alla andra fiskar på får jag ett försiktigt hugg ca 1 m ovan botten. Jag krokar snabbt och känner en massiv tyngd. jag kan inte lyfta fisken någonting. jag har extremt hård broms och har svårt att kontrollera situationen ett tag. Jag precis kommit runt motorn och är i rätt "fightingläge" släpper även denna stora fisk..... Vad gör vi för fel???

Vi missar några hugg till efter detta, men får nöja oss med de 4 landade flundrorna vi fick i början.

Nu har vi precis ätit frukost och ska bege oss till samma ställe igen. Hoppas vi kan landa den där 50+ idag.

Reidar var för övrigt hemma igår. Han hade lyckats bli extremt magsjuk under natten och gjorde precessen kort med båda våra toaletter och dessutom båda duscharna. Väldigt kul för oss att duscha nu. Funderar på att skippa det helt. Även om kroppen bli ren blir fötterna äckliga =)

Vi tog tyvärr inga bilder denna dag. Latheten segrade

Anders

1 kommentar:

  1. Hej på er.Fölger er Blog just nys dissa daga. Et TIP til dom fisk ni forlore: NI skal være iskall o INTA ge mot hug på engang. Gör som när ni fisker gädder m mört. När ni känder hugget da FRIKOPLA helt rullen o låt fisken dra i veg 10-30 sec. Rull linan in tight til ni KÂNNER fiskens tyngt o da DRA in krogen...!! Detta fungar bra mig !!

    SvaraRadera