torsdag 22 juli 2010

Sjögräsmulte..

Idag fick jag äntligen min första Multe. 3,23 kg vägde den som sagt.

På stället vi mäskade upp började fisken snart äta av brödet. Två gånger var de framme och högg på mitt brödagn också, men utan att fastna. Efter ett tag avtog det och de kom bara fram nån gång och nosade på brödbitarna. Vi bestämde oss då för att åka vidare.

Vi testade ett gäng hamnar. I första hittade vi ett ganska stort stim. När jag är iväg och hämtar grejerna kommer en båt som kör över platsen. Då försvann alla. Vi åker vidare och kollar andra ställen. Till slut ser vi ett par stycken i en annan hamn. De står dock en och en så det känns inte jättehett.

Jag börjar fiska på en ensam och Blomman går iväg för att hitta större grupper. in fisk är helt ointresserad av brödet jag lägger ut. Den simmar runt och "dammsuger" botten på alger. Jag tar upp en näve alger och sätter en bit på kroken. Det går några sekunder och när jag än en gång tänker dra fram biten framför fisken ser jag att det sticker ut en lina ur munnen. Jag lyfter försiktigt spöt i ett minimothugg. Fisken sitter där där!

Efter en relativt lugn fight kan Blomman håva den. Reg nr 17 var ett faktum. Efter att vi vägt och fotat låter jag den återhämta sig i håven. Den piggnar snart till och simmar iväg.

Blir förmodligen en kortare sväng imorgon också.

Anders

1 kommentar:

  1. Björlanda,Långedrag eller Onsala, Finns många bud på nätet var ni fått Multarna.(Fiskejournalen=Björlanda, Storfiskregistret=Långedrag, Er blogg=Onsala.)

    (Grymt lyckad mörkning!)

    Grattis till fångsterna!

    MVH Marran

    SvaraRadera