lördag 12 juni 2010

Träningsfiske PNC 2010, torsdag fredag

Dag 3

Denna dag ska det blåsa. Vi bestämmer därför att ägna dagen åt inomskärsfiske. Vi har ett par heta platser sen innan som vi ska testa av och se så fisken finns på plats. Dessutom har vi lite nya ställen som ska testas.

Vi åker först till ett ställe som brukar ge fina Skrubbor och ibland även Horngäddor. Blomman Får snabbt några ok Skrubbor och dessutom en fin Sjöckoshona. Vi bestämmer att inte fiska mer bottenfisk för att "spara" dom till tävlingen.

Vi lägger istället ut några flötmeten och börjar kasta med skeddrag. Redan i första kastet har jag ett gäng horngäddor efter draget. I kastet efter får jag upp en runt 300 g. Dom finns där alltså. Frågan är bara om de är kvar på tävlingen..?

Vi tar lunch i land. Korvkioskhamburgare. Ingen höjdare. Efter lunchen ska vi testa efter simpa på ett ställe som tidigare år gett några fina. Vi får snabbt några mindre och kan konstatera att få en över 100 g (minimivikt för att bli godkänd i tävlingen) blir enkelt. Vi bestämmer oss för en sista driva innan vi åker vidare. Då hugger något tyngre för Blomman och upp kommer en fining på runt 300 g.

Får vi ingen simpa utomskärs under tävling vet vi nu att det går att plocka en inomskärs.

Vi blev tipsade av en kille om var man kunde hitta fina Piggvarar. Vi åkte dit och provade. Jga hade dock så ont i huvudet + att jag inte trodde på platsen, så jag började kasta efter Öring istället. Efter några kast förvånas jag över att det faktiskt hugger! Upp kommer en liten miniöring.

Plötsligt vaknar hela viken till liv och det vakar och hugger hela tiden! Nu ger även Blomman upp Piggvarsfisket och vill fiska Öring istället. Problemet är bara att vi endast har ett spinnspö. Vi bestämmer oss för att fiska med det varannan driva. Den som inte har kastspöt får istället köra med flötmete och sillstrimla. Varje driva har vi fisk som hugger. Till och med på flötmetet fajtar Blomman en mindre Öring som släpper efter några meter.

Jag hinner få upp 3 till Öringar innan fisket helt dör och det blir för mörkt. Blomman blir helt utan tyvärr. De andra fiskarna jag fick var runt 40 cm. Vi hade efter betydligt större. Dock kändes det inte riktigt som något man borde lägga tävlingstid på, med tanke på storleken.

Kvällen avslutar vi med Havskräfta och rökt Makrill. Gött

Dag 4

Sista dagen på vandrahemmet. Vi måste första packa i ordning allt och sen packa det i båten. Väldigt jobbigt. Klockan 10.00 ska vi hämta upp Eriksson i Mollösund. Vi bestämmer oss för att testa ett ställde där det enligt vår "källa" ska finna riktigt stora Simpor. Upp till 1 kg ska han ha fångat i sina tinor där. Tyvärr hugger inget av värde. Dock får Blomman en liten Sandskädda i samma lyst som en riktigt stor krabba. Han var helt säker på att det var en brutalt stor Simpa.

Vi försökte hålla krabban levande för att ge den till Universeum. Tyvärr klarade han inte sig...

Binsinmätaren visar nästa noll, så vi beger oss till Mollösund lite tidigare än beräknat. Precis när vi kommer in i sundet ringer Eriksson och berättar att han är framme. Vi hämtar upp honom och tankar sedan upp båten. 16 kr litern!! kostar soppan på besinstationen i Mollösund. Rena rånet!

Vi åker ut och fiskar kring Måseskär. Fisket är som de varit de andra dagarna, segt. Jag lyckas slumpa upp en fin Blågylta. Nästa direkt efter hugger en bättre fisk för Eriksson. Upp kommer efter riktigt fet Knot. 0,475 kg visar vågen. Ny regart för mr Eriksson. Gött.

Vi testar runt på lite olika ställen efter småfisk. Jag får en fin Vitling på 500 g ganska snart. Annars är fisket väldigt trögt. Vi får enstaka fina fiskar, men det hugger dåligt.

Havskatten såg vi lite som årets joker. Det var den art vi trodde skulle avgöra tävlingen. Vi åkte och testade en snabbis. Efter ca 2 min får Eriksson, kattkungen ett tyngre hugg. Upp kommer en fin katt runt 2- 2,5 kg. Enkelt!

På väg in testar vi av några toppasr efter större Blågyltor. Eriksson håller sig än en gång framme och krokar en på 0,52 kg.

Nu är klockan ganska mycket. Vi vill vara inne i Mollösund för att kunna förbereda inför tävlingen med tackel, agn osv. Dessutom måste vi betala startavgift. På vägen in känner vi oss bara tvugna att testa vårt superställe för stor Sandskädda. Det tar ca 5 min innan det hugger på mitt spö. Upp kommer en megasandis. Den har både längd och tjocklek. Vågen visar 0,515 kg. Reg nummer 16! Bara 4 arter kvar... Vi har länge pratat om att det inte borde vara omöjligt att plocka en sådan där.

Efter den finingfisken styr vi snabbt in mot Mollösund. Vi kan sumera dagen med följande fiskar : Havskatt 2 kg, Knot 475 g, Blågylta 520 g, Sandskädda 515 g, vitling 500g. Hyfsade tävlingsfiskar.... Vi började nästa känna att vi "slösat bort" massa fina fiskar som vi mycket hellre skulle tagit dagen efter. Hur som helst kunde man i alla fall känna ett ganska stort självförtroende inför tävlingen. Även om fisket varit trögt.